Førskolen er overgangen mellem børnehave og skole og starter pr. 1. april. I førskolen arbejder vi med socialisering og at gøre børnene trygge ved de nye kammerater, voksne og fysiske rammer gennem leg og samvær. Førskolen er samtidig en introduktionsperiode til børnenes fremtidige skoleliv, så noget af dagen vil have skolemæssig karakter.
Samarbejdet mellem børnehave og skole bygger på:
Børnene motiveres ofte af det velkendte og nære. Vi tager udgangspunkt i det velkendte og udvider samtidig børnenes kendskab til nye temaer og aktiviteter i hverdagen. Historiefortælling, musiske aktiviteter, bevægelsesaktiviteter og undersøgende udeaktiviteter er væsentlige omdrejningspunkter i førskolens virke. Samtidig sikrer vi, at de voksne, der indgår i førskolen, fortsat vil være i børnenes miljø efter sommerferien.
Lege og opgaver tilrettelægges og gennemføres på en måde, således at barnet oplever sig som kompetent til skolen. Vi støtter barnet i at blive så kompetent som muligt i at kunne indgå i såvel faglige- som sociale læringsfællesskaber. Børnene lærer at fungere sammen i en gruppe, tage hensyn til hinanden, hjælpe hinanden og at se forskelligheder som en force.
Børnene skal opleve, at de bliver set og delagtiggjort i aktiviteter og fællesskaber. Så vidt det giver mening, følger vi skolens rytme med fælles morgensamling, frikvarterer, fælles spisning og arrangementer, så børnene vænner sig til en ny dagligdag.