Madordning

Madmod og maddannelse er en del af skoledagen på Bredballe Privatskole.

Måltidet tager tid, når man skal nå at spise og nyde maden, derfor afsætter vi en halv time af skoledagen til at spise. Middagsmåltidet styrker elevernes engagement, og de får større glæde ved maden og lyst til at spise sundt, og de prøver at smage på nye madvarer.

Det giver madmod og maddannelse.

Måltidet spises i ”familiegrupper”

I familiegrupperne indgår der en elev fra hvert klassetrin. Store og små elever er på den måde forbilleder for hinanden, og det styrker i den grad det sociale sammenhold og trivslen blandt vores elever.
Familiegrupperne hjælper til med simple opgaver i køkkenet og har ansvaret for borddækning og afrydning i én uge og spiser sammen dagligt.

Måltidet er groft sagt god mad

Bredballe Privatskole er tilmeldt Måltidsmærket, hvilket betyder, at vi serverer sund og lækker mad hver dag. Vi begrænser madens indhold af salt og sukker. Vi serverer magert kød og fisk, grove fulkornsprodukter samt masser af årstidens grøntsager. Vi har fokus på økologi og i første omgang er vores mål at opnå et bronzemærke.

Vi tror på, at vi med vores madordning er med til at danne elevernes madvaner fremadrettet. Sund, mættende og lækker mad er med at give eleverne appetit på en god og lærerig skoledag.

Eleverne byder ind med forslag til den ugentlige madplan. Her ses et eksempel:

• Mandag: Jordskokke suppe m/ topping og brød
  • Tirsdag: Barbecue kartofler m/ kylling og spidskålsalat
  • Onsdag: Pasta og kødsovs m/ rødbedesalat
  • Torsdag: Kebabruller m/ gnavegrønt
  • Fredag: Rugbrød m/ makrel i tomat, varm leverpostej & rødbeder, kyllingepølse, æg & tomat og gnavegrønt

Vores køkken er registreret hos fødevarestyrelsen. Vi har udarbejdet et egenkontrol program, som er godkendt af fødevarestyrelsen. Se kontrolrapporten her.